جهان شعر
مقالستان جهان انديشه جهان داستان
متون کهن
مقالستان
طنز
معرفی و نقد کتاب
انديشه
گفت‌وگو
معرفی نويسنده
شعر فارسی
شعر ترجمه
نقد شعر
داستان فارسی
داستان ترجمه
نقد داستان

پيشينه‌ی « نقد شعر » در خزه:



آغاز پرواز
علی‌اصغر احسانی  (23 آذر 1385)

(بررسی تحول شعری تروئیکای شعر فارسی در نیمه‌ی نخست دهه‌ی چهل ـ فروغ، شاملو، اخوان)
شاملو، فروغ، اخوان سه شاعری بودند که با کمی تسامح می‌توان سال ۱۳۳۰ را آغاز جریان شعری آنان قلمداد کرد، شاعرانی که هر یک جریانی را در ادبیات ایران رقم زدند. فرزندان خلف نیما؛ فرزندانی که هر یک با انگشت نهادن بر یکی از ظرفیت‌های به بلوغ نرسیده‌ی شعر نیما توانستند در به تکامل رسیدن آن نقش ایفا کنند. تکاملی که به تعبیر فروغ برآمده از ۳ ضرورت اساسی بود: «ضرورت یافتن نگرش ویژه، صناعت ویژه و از پی آن ساختار ویژه»...


مقایسه‌ی آثار زنان شاعر و شاعران مرد معاصر، در فکر و محتوا
شبنم‌سادات کشفی  (14 شهریور 1385)

ادبیات فارسی حضور زنان را چگونه در خود پذیرفته است؟ زنان چه فعالیت و تأثیری در ادب پارسی داشته‌اند؟ و بالاخره تأثیر زنان در پایه‌گذاری، پیشرفت و تحولات شعر فارسی، این مهم‌ترین جلوه‌ی ادبی زبان فارسی، چگونه بوده است؟ در این مقاله با بررسی شعر زنان (پروین اعتصامی، فروغ فرخزاد، طاهره صفارزاده) که هر کدام تقریبن به دوره‌ای از تحولات اجتماعی ایران تعلق دارند، به وجوه افتراق و اشتراک آن‌ها با شعر مردان معاصرشان (محمدتقی بهار، سهراب سپهری، علی موسوی‌گرمارودی) پرداخته و از بررسی این مقایسه به سطح فکری شعر شاعران مرد می‌پردازیم...


فروغ و دستاوردهای شعر جدید فارسی
علی‌اصغر احسانی  (2 شهریور 1385)

(با نگاهی به شعر «ای مرز پرگهر...» از مجموعه‌ی «تولدی دیگر»)
«فروغ فرخزاد» بزرگ بانوی ادبیات معاصر را می‌باید خارج از چهارچوب‌های رایج ادبی و نقدهای مرسوم، به بازخوانی نشست. چراکه فروغ نه صرفن به عنوان شاعر، بلکه به عنوان یک «جریان شعری» در ادبیات به ظرفیت‌هایی دست یافت، که بی‌اغراق می‌باید به نوعی شاعران بعد از او را وامدار و میراث‌خوار دستاوردهای وی دانست. گرچه آثار بسیاری در بازخوانی و بازشناسی شعر و شخصیت فروغ فرخزاد به نگارش درآمده است، اما خاصیت شعر فروغ به گونه‌ای است که با هربار بازخوانی می‌توان به نتایجی جدید و بدیع دست یافت...


ادای دین به «یاغی»
علی‌اصغر احسانی  (14 تیر 1385)

(نقدی بر مجموعه‌شعر «جوانمرگنامه» از علی‌اکبر یاغی‌تبار)
... بی‌شک اگر ذات هنر را به تعبیر شاملو «عصیان» بدانیم، شاعر این مجموعه با ظرافتی کم‌نظیر با «شک‌کردن» بر تمام قطعیت‌ها و با نیشخندهای فلسفی به این هنر دست می‌یابد. هنری که فارغ از نسخه‌پیچی‌های مرسوم روشن‌فکرانه، و پالوده از اداهای مرسوم زبانی این دسته، تنها با آینه‌گرفتن در برابر اجتماع، پارادوکس‌های آن را به تصویر می‌کشد...


نگاهي به مجموعه شعر «شعبده‌باز»
احمدرضا غفاری  (18 مهر 1383)

مجموعه شعر «شعبده‌باز»، سروده‌ي:حسين مزاجي
شعر شعبده باز در وجه روايي ـ نمايشي و همچنين داستان‌پردازي و خلق شخصيت‌هاي نمايشي، که از ويژگي‌هاي شعر بلند است، در عرصه‌ي نحوه‌ي ترکيب کلمات، تصويرسازي و ايجاد فضا، نهايتا به شعري روان مي‌انجامد...


جغرافیای زوال
احمدرضا غفاری  (12 اردیبهشت 1383)

نگاهی به شعر «طعم آفتاب» سروده‌ی «روشن رامی»
... او انسان تاریخی و تاریخ انسانی را به گونه‌ای شاعرانه، اما تلخ با تصاویری رمز آلود و نمادین در قالب یک شعر بلند، اما پاره پاره سروده است...


نقد شعر، كتاب «جامعه»
احمدرضا غفاری  (6 فروردین 1383)

کتاب «جامعه»، اثر علی عبدالرضايی
... عنوان كتاب «جامعه» است و با اين نام، عبدالرضايي خود را به عنوان يک شاعر اجتماعي معرفي مي‌كند، شاعري كه سعي كرده است، تمام ظرفيت‌هاي زباني را در خدمت شعرش بكار بگيرد...


نگاهي به شعر پست‌مدرنيته‌ي امروز
احمدرضا غفاری  (5 بهمن 1382)

... به نظر مي رسد ما در جهاني در حال انتقال به سر مي بريم، انتقال از فضايي به فضاي ديگر، چشم اندازهاي ما مدام تغيير مي كند و فضاي اطراف ما گذراست، هيچ پديده ي ثابتي را نمي توان به عنوان يک جريان مانا پذيرفت. و اگر چه ما هنوز مدرنيته را به خوبي در تمام حوزه ها تجربه نكرده ايم...


رازگويي پروانه ها
ميرجواد سيدحسينی  (5 دی 1382)

نگاهي به اشعار كتاب «رودخانه ي اشياء»، سروده ي سيد محمد آتشي
... شاعر اشياء را به حضور در رويدادهاي جهان ذهني خود فرامي خواند، نقشي براي آن ها قايل مي شود و به چشم اندازي به غايت باطراوت و زنده مي رسد. اكنون ببينيم شاعر مورد نظر ما يعني آقاي آتشي در كتاب خود توانسته است اين فرآيند ذهني را به انجام فرخنده اي برساند؟...


رازگويي پروانه ها
احمدرضا غفاری  (5 دی 1382)

نگاهي به اشعار كتاب «رودخانه ي اشياء»، سروده ي سيد محمد آتشي
... شاعر اشياء را به حضور در رويدادهاي جهان ذهني خود فرامي خواند، نقشي براي آن ها قايل مي شود و به چشم اندازي به غايت باطراوت و زنده مي رسد. اكنون ببينيم شاعر مورد نظر ما يعني آقاي آتشي در كتاب خود توانسته است اين فرآيند ذهني را به انجام فرخنده اي برساند؟...


طلوع پگاه
پوران فرخزاد  (5 آبان 1382)

نقدی بر اشعار مهرانگيز رساپور (م. پگاه)


در اين هزارتوی هراس‌آور آشفتگی
محمد ايوبی  (5 شهریور 1382)

(نقدی به شعر امروز ايران)
شعر امروز ايران، به منشوری مانند شده، كه از هر سمت توان نگريستن به آن، در نگرنده ای خواهد بود كه تاب كابوس های تاق و جفت را داشته باشد ــ آنهم در بيداری ــ بيداری ما كه به كار خوابگردان می ماند...



زیر چتر شیطان
صورتک‌های تسلیم
پاره‌های ممنوع
خانه به سيلاب